top of page

Tager mig tid

Mindfulness for børn

Af Maud Roegiers 

Tips til læsning og ideer til anvendelse

Først og fremmest tak fordi du har fundet frem til denne bog - jeg håber, du vil elske at læse den sammen med et barn, ligesom jeg forelskede mig i den ved første læsning - og læser den flittigt med mine børn. 

 

Jeg valgte at udgive Tager mig tid i mit forlag www.storymind.dk, fordi jeg synes, den siger noget meget vigtigt på en enkel måde ... gennem sine billeder og sin sparsomme, men præcise tekst. Ikke bare om at være mindful - ikke bare om at kunne drage selvomsorg og bære vægten af sine egne følelser - men også om, hvordan vi kan formidle mindfulness til børn. 

 

Der findes rigtig mange gode, dybfølte bud på dette på markedet i dag i form af meditationer, visualiseringer, mindfulness- og yogabøger, og jeg har endda selv bidraget til udbuddet ... men jeg begynder at have en oplevelse af, at vi som velmenende voksne putter ALT for mange ord på børnene, når vi gerne vil introducere dem til mindfulness. 

 

Derfor synes jeg, at Tager mig tid kommer med noget andet ... den har ikke en intention om at gøre barnet mindful gennem sin tekst. Den sætter heller ikke den voksne læser i en rolle som formidler eller facilitator af barnets mindfulness.

 

I stedet fortæller bogen enkelt og ligefrem, hvilke små simple redskaber man kan bruge, hvis man en dag føler sig "ved siden af sig selv". Barn og voksen er ligestillede i deres oplevelse af bogen - vi kan snakke om den sammen og finde frem til vores egen mening. Vi kan tage det med fra den, som vi bedst kan bruge. Og frem for alt ... så er dialogisk højtlæsning noget af det mest nærværende, vi som voksne kan foretage os med et barn. 

 

Herunder finder du nogle tips til, hvordan du kan bruge bogen sammen med børn - inkl. gode spørgsmål, fokusord og samtaleemner.


Rigtig god læselyst! Kh Anne

 

tagermigtid.png

Har du ikke bogen endnu, så kan du låne den på biblioteket eller bestille den hos din foretrukne boghandler, evt. saxo.com herunder.

Mia på 9 år bladrer i, læser op af og anmelder bogen.

Læsning:

 

Sæt jer sammen et sted, hvor der er ro og rart at være. Sørg for at I har god tid til at læse. Læs bogen igennem én gang uden afbrydelser, før du begynder at snakke og stille spørgsmål. Lad så vidt muligt barnets/børnenes interesse og nysgerrighed sætte tempoet for læsningen.

Centrale begreber og vendinger: 

 

Bogen har nogle centrale begreber og vendinger, som det kan være en god idé at tale om, når I læser bogen. I kan fx snakke om ordenes betydning, andre ord for samme begreb (synonymer) eller modsatte begreber (antonymer): 

  • Mindfulness - tal fx om at det er et engelsk (låne)ord, at det på dansk handler om at være opmærksom på det, vi oplever her og nu (nærvær), at man også kan være fraværende og hvad det vil sige.
     

  • Verden vender på hovedet - snak om, hvad det betyder, og find andre beskrivelser for det samme (være ude af sig selv/tycho brahes dag/øv dag/ osv. )
     

  • Tage sig tid - tal fx om hvad det vil sige, om hvad man også kalder det (tage den med ro/gøre sig umage/tænke sig om/overveje/tælle til ti/ osv.) og snak om, hvad det modsatte er (skynde sig/haste/jage/sjuske/ springe over, hvor gærdet er lavest/osv.)
     

  • Hemmelighed* - At holde noget skjult/noget gemt/gåde/mysterium/holde tæt/betro en .../holde på en.../dele en ...
     

  • Buse ud med - at tale over sig/at sige noget, man fortryder/være tankeløs/ osv. og modsat tie stille/veje sine ord/holde tand for tunge/ osv.
     

  • Gøre godt igen - sige undskyld/tage ansvar/hjælpe/ osv.
     

  • Lytte - høre/bemærke/opfatte/slå ørerne ud vs. ignorere/overhøre
     

  • Stilhed/stille - ro/fred/tavshed/tyst vs. larm/uro/støj/kaos
     

  • Holde af - elske/kunne lide/være glad for/bryde sig om vs. hade/afsky/ikke lide osv.
     

* Tip: Hjemme hos os har vi fx valgt, at vi ikke kalder gaver o.lign. for hemmeligheder, men for overraskelser. Det kan nemlig være svært at skelne mellem gode og dårlige hemmeligheder, - og vi vil gerne have så få hemmeligheder som muligt, fordi hemmeligheder kan være tunge at bære på for mange børn.

Spørgsmål at snakke om: 

 

Listen herunder er på ingen måde udtømmende, men blot eksempler på spørgsmål, der inviterer til samtale og refleksion hos både barn og voksen.

Så lad bogen inspirere dig til andre. Husk dog på ikke at gøre læsningen til et forhør ... mærk efter, hvor meget barnet har lyst til at deltage - og vær selv parat til at svare på de samme spørgsmål, så I deler jeres erfaringer og tanker. Måske skal I kun snakke om et par spørgsmål ved hver læsning.   

Bogens titel/forside:

 

  • Hvad vil det mon sige at "tage sig tid"?

  • Hvad tænker du om billedet? 

  • Hvem har skrevet den? 

Generelt:

Snak om illustrationerne på hver side, og hvad de fortæller.

 

s. 1-2

  • Hvad kan få ting til at gå skævt for dig? 

  • Hvordan føles det? 

 

s. 3-4 

  • Hvad kan være rart ved at bruge tid med sine venner?

  • Har man altid lyst til at være sammen med sine venner? 

 

s. 5-6

  • Hvilke ting ved du noget om?  

  • Hvad kan være godt ved at tænke på dem? 

  • Hvad tænker du om regnestykkerne på tavlen? (større børn)

 

s. 7-8

  • Hvordan føles det at få et knus? 

  • Hvornår har man brug for det? 

  • Hvad kan være godt ved at lukke øjnene? 

  • Hvornår er det ellers rart at lukke øjnene? 

 

s. 9-10

  • Hvordan føles kulde på kinden? 

  • Hvordan føles varme? 

  • Hvad kan være godt ved at mærke ting på sin krop?

 

s. 11-12

  • Hvilke ting kan du godt lide at lave? 

  • Hvornår har du bedst tid til det? 

  • Hvad kan være godt ved at tage sig tid til at gøre ting? 

 

s. 13-14

  • Hvad kan man at tænke over at gøre? 

  • Hvad er godt ved det? 

  • Hvordan kan man huske sig selv på at tage sig tid til at tænke? 

 

s. 15-16

  • Hvad kan være godt ved at tænke sig om, inden man fortæller noget?

  • Hvilke hemmeligheder er det bedst, man fortæller til nogen? Til hvem? 

  • Hvad kunne være en rar/ikke rar hemmelighed? 

 

s. 17-18

  • Hvad vil det sige at buse ud med noget? 

  • Hvad kan være godt ved at tage sig tid til at tænke, inden man gør det?

 

s. 19-20

  • Hvilke fejl har du prøvet at lave? 

  • Hvordan er det, at have lavet en fejl?

  • Hvad kan være godt ved at lave fejl? 

  • Hvordan kan man gøre noget godt igen? 

 

s.21-22

  • Hvad kan gøre dig ked af det? 

  • Hvordan føles det at være ked af det?

  • Hvordan kan man tage sig tid til at være ked af det? 

  • Hvorfor er det godt at tage sig tid til det? 

  • Hvordan kan man se, at barnet på billedet er ked af det? 

 

s. 23-24

  • Hvilke drømme kan du huske?

  • Hvad er en god drøm? Dårlig drøm?

  • Hvad kan man finde ud af ved at tænke over sine drømme?

  • Hvad er en dagdrøm?

 

s. 25-26

  • Hvordan lyder stilhed? 

  • Hvor er der mest stille? 

  • Hvad kan være rart ved at lytte til stilhed? 

  • Hvad er ellers rart at tage sig tid til at lytte til?

 

s. 27-28

  • Hvordan passer du på dig selv? 

  • Hvornår har man brug for at passe på sig selv? 

  • Hvad laver barnet på billedet mon? Hvad betyder det? 

 

s. 29-30

  • Hvad vil det sige at holde af nogen/noget? 

  • Hvem/hvad holder du af? 

  • Hvordan viser man, at man holder af nogen?

  • Hvad er rart ved at have tid til at holde af? 

 

s. 31-32

  • Hvordan ved man, hvornår man har det godt igen? 

  • Hvordan føles det, når man har det godt?

  • Hvordan kan man se, at barnet på billedet har fået det godt igen? 

 

Andet at snakke om:

 

  • Hvad synes du om bogen?

  • Hvad kan du lide/ikke lide ved den? 

  • Hvordan mon billederne i bogen er lavet?

  • Hvad synes du om dem?

  • Hvad tænker du om farverne i bogen?

  • Hvilke andre ting end dem i bogen kan du lide at tage dig tid til?

Aktiviteter: 

 

  • Tegn blyantstegninger og mal uden for stregerne - efterlign bogen.
     

  • Tegn/mal et billede af jeres venner - bare så godt I kan.
     

  • Klip billeder ud af magasiner/aviser/blade om et emne, I ved noget om, og lave dem til en flot collage.
     

  • Lyt til stilhed ... eller bare sid med lukkede øjne og lyt.
     

  • Mærk kulde/varme på kinden.
     

  • Prøv at stå på hovedet/hænderne - hvordan ser verden ud? Hvordan føles det i kroppen? 
     

  • Snur rundt på gulvet ... Snak om, hvordan det føles.
     

  • Klip bogstaver ud af blade/aviser og skriv forskellige ord/navne (s.17-18).
     

  • Lav smukke hjerter af forskellige stumper papir.
     

  • Øv jer i at kravle på stiger.
     

  • Find på en sjov drøm ... og fortæl hinanden den som historie.
     

  • Lav en gave til én, I holder af - giv gaven.
     

  • Lav en liste over ting, I kan lide.
     

  • Snak om åndedrættet og mærk det i kroppen - at tage en dyb vejrtrækning kan hjælpe os med at tage os tid ("træk lige vejret").
     

  • Giv hinanden et kram med lukkede øjnene - og mærk hvordan det føles
    (kun hvis børnene/barnet har lyst!) 
     

Anvendelse: 

Bogen skal naturligvis læses - det er dens primære anvendelsesform. :-)
Men hvor og hvornår ... det har I her et par ekstra forslag til. 

 

  • Lad bogen indgå i en kurv med ting, som barnet/børnene kan vælge aktiviteter i, hvis de har brug for at falde til ro eller sidde lidt alene
    (se fx "Fald til ro" kort her på siden ).

  • Læs bogen i forbindelse med en stille stund/samling i institutionen.
     

  • Læs bogen op som afslapning inden/efter en yoga-leg.
     

  • Tag bogen frem og brug en enkelt side efter behov, fx hvis et barn har brug for støtte til en svær situation.

 

 

Rigtig god fornøjelse med at tage jer tid!
bottom of page